Beschrijving
Philip Sparke: Starter Solos (Hoorn)
De vroege stadia van het leren bespelen van elk instrument zijn ongetwijfeld de voornaamste. Een goede docent is natuurlijk essentieel, maar eveneens van groot belang is het gebruik van motiverend speelmateriaal dat de keuze voor een leermethode aanvult en zorgvuldig is toegesneden op een gestructeerde introductie van leer- en speelvaardigheden. Tijdens het schrijven van deze solo’s heb ik veel docenten gesproken om de beste manier te kunnen bepalen voor het presenteren van nieuwe noten aan de jonge speler. Tegelijkertijd wil ik een kader bieden waarin nieuwe muzikale elementen in een logische volgorde aan de orde komen – om de ontwikkeling van de complete muzikant te bevorderen. De voordelen van het spelen met begeleiding – hetzij op de piano, hetzij op de cd – zijn dat de beginnende speler de belangrijke aspecten van het ensemblespel kan ervaren vanaf de eerste lessen en essentiële vaardigheden kan aanleren: het luisteren tijdens het spelen en het handhaven van een strak tempo. Bij het alleen spelen komen deze factoren minder aan de orde. (bron: Philip Sparke)
Componist Philip Sparke
Philip Sparke (Londen, 1951) is een Brits componist, trompettist en muziekuitgever.
Sparke studeerde aan het Royal College of Music in Londen compositie, trompet en piano, en is met onderscheiding afgestudeerd. Gedurende de studietijd raakte hij steeds meer geïnteresseerd in muziek voor harmonieorkesten en brassbands. Hij speelde trompet in het harmonieorkest van het college en op initiatief van Philip Cannon, die leraar was aan het Royal College of Music, vormde hij met studiecollega’s een brassband. Voor een componist is dat een goede gelegenheid zijn inspiraties onmiddelijk op papier te zetten en ook met de brassband te oefenen. UIt deze tijd kwamen de werken Concert Prelude (brassband) en Gaudium (harmonieorkest).