Ariel Ramirez: Misa Criolla (Kyrie)

 102,34

Voeg toe aan wenslijst
Voeg toe aan wenslijst
SKU HAS-TIE560002 Categorieën ,

Beschrijving

Incl. optionele zang- en koorpartijen. Ariel Ramirez (1921-2010) werd geboren in Santa Fe Argentinië en was een fan van de Argentijnse volksmuziek. Bij zijn “Misa Criolla” (1964) gebruikt hij Spaanse tekst in plaats van het traditionele Latijn. Het is één van de eerste missen waarin, nadat het Tweede Vaticaanse Concilie er in de jaren zeventig van de vorige eeuw het verbod afhaalde, volkstaal wordt gebruikt. De inspiratie voor deze mis komt van een bezoek van Ramirez aan Duitsland in de jaren zestig, waar hij sprak met een groep nonnen, welke gedurende de Holocaust Duitse Joden beschermde. De bedoeling van Ramirez met deze mis is hem op te dragen aan de menselijke waardigheid, durf en vrijheid. Deze “Misa Criolla” is in 1964 door het Philips label opgenomen maar het duurde tot 1967 voordat ze in Düsseldorf (Duitsland) werd uitgevoerd. De naam betekend “volkmis” of “Creoolse Mis”, refererend aan een combinatie van Europese en inheemse tradities. Hier weerspiegelt Ramirez dan ook het samensmelten van de Europese mis en de Argentijnse taal, ritmes en zijn instrumenten. Het Kyrie gebruikt het tempo en de ritmische stijl van de Argentijnse vidala-baguala, welke vaak gekenmerkt wordt door het gebruik van een caja (trommel). De originele zetting van Misa Criolla is voor mannen- of vrouwenstem, koor en orkest. Er komen ook verschillende andere volksritmes uit de Andes in voor, zoals de chacarera, carnavalito en estilo pampeano. Van de opnames van dit werk, met als solisten Jose Carreras, George Dalarus en Placido Domingo zijn wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht.

Deze zetting voor harmonie- of fanfareorkest kan met of zonder solisten worden uitgevoerd. Indien er zangers worden gebruikt dan bestaan er de volgende mogelijkheden: solostem voor man of vrouw, ofwel tweestemmig mannen- danwel vrouwenkoor. Deze versie wijkt iets af van het origineel. Dit kan vermeden worden door het weglaten van de herhaling en bij maat 29 direct naar het coda te gaan. In deze partituur staan 2 versies van het arrangement, elk met een andere instrumentatie voor het Da Capo. Versie 1 is geschikt voor vrouwenstem en versie 2 is geschikt voor mannenstem.

Extra informatie

Componist

Uitgever

Arrangeur

Feldman, Evan

Moeilijkheidsgraad

Instrument

Soort

Set (Partituur, Losse Partijen)

Arrangeur 2

Neumark, Dominic

Uitgevers Nr 1

TIE560002

Uitgevers Nr 2

560002

Bindwijze

Soft-Cover/Paperbound

Tijdsduur

3:47 min

Levertijd

Op bestelling. Levering gewoonlijk binnen 2-3 weken