Complete overzicht met lesmethodes voor Blazersklassen

Introductie: Voor muziekdocenten en muziekverenigingen is het belangrijk om de juiste lesmethode te kiezen voor blazersklassen. In dit artikel combineren we de informatie over lesmethodes voor blazersklassen met de mogelijkheid om een lesmethode naar keuze te bestellen met docentenkorting. Lees verder om de beste lesmethode te vinden die past bij uw behoeften en budget.

Welke lesmethodes voor blazersklassen zijn er zoal?

Leer over de verschillende lesmethodes die beschikbaar zijn voor blazersklassen, zoals “Essential Elements,” “Samen Leren Spelen,” De Blazersschool, Blaas er op Los, De Introductieles, Standard of Excellence,” “Tradition of Excellence,” “Accent on Achievement,” en “Foundations for Superior Performance.” Ontdek de kenmerken, focus en progressie van elke methode en bepaal welke het beste past bij uw leerlingen en doelen.

1. Essential Elements Deze populaire lesmethode is een uitstekende keuze voor beginners en gevorderden. Het bevat een gedetailleerde progressie van technische oefeningen, muziekstukken en online ondersteuning, waardoor leerlingen hun blaasinstrumenten op een gestructureerde manier kunnen leren bespelen. Het biedt ook mogelijkheden voor samenspel en ensembleontwikkeling.

2. Samen Leren Spelen
Samen leren Spelen is een bekende lesmethode voor blazers, geschreven door Jaap Kastelein. Deze lesmethode legt de nadruk op het ontwikkelen van samenspelvaardigheden binnen blazersklassen. Jaap Kastelein is o.a. auteur van de methodes Easy Steps, Essential Elements, Horen Lezen & Spelen, Easy Steps. Het richt zich op het belang van samen muziek maken en het creëren van een harmonieus en gebalanceerd ensemblegeluid.
De methode omvat specifieke oefeningen en technieken om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van luistervaardigheden, timing, dynamiek en het samensmelten van individuele instrumenten tot een geheel. Het introduceert geleidelijk aan verschillende muzikale stijlen en genres, waardoor leerlingen een brede muzikale ervaring opdoen.
Samen leren spelen legt ook de nadruk op het begrijpen van partituurlezen, interpretatie en communicatie tussen de verschillende blazerssecties. Het moedigt leerlingen aan om naar elkaar te luisteren, samen te werken en te reageren op muzikale cues tijdens het spelen.

Met deze lesmethode kunnen blazersklassen niet alleen individuele technische vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze als ensemble kunnen samenwerken en een plezierige muzikale ervaring kunnen creëren.

3. Standard of Excellence
Deze methode, geschreven door Bruce Pearson, is gericht op het ontwikkelen van technische vaardigheden en muzikale expressie bij blazers. Het bevat een progressieve opbouw van oefeningen, muziekstukken en theorie.

4. Accent on Achievement
Deze methode, geschreven door John O’Reilly en Mark Williams, is ontworpen om beginners op blaasinstrumenten te begeleiden. Het bevat een combinatie van technische oefeningen, muziekstukken en online bronnen.

5. Bandtime Starter
Bandtime Starter is een populaire lesmethode voor blazersklassen, geschreven door Jacob de Haan. Deze methode is speciaal ontwikkeld om beginnende blazers te begeleiden bij het leren van blaasinstrumenten. Het biedt een gestructureerde aanpak met technische oefeningen, muziekstukken en begeleiding, waardoor leerlingen op een speelse en effectieve manier kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen in het samenspel.
Jacob de Haan heeft met zijn uitgebreide ervaring als componist en arrangeur gezorgd voor aansprekende en toegankelijke muziekstukken die passen bij het niveau van beginnende blazers. Bandtime Starter helpt leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals toonvorming, techniek en samenspel, waardoor ze een stevige basis leggen voor hun muzikale reis.