Beschrijving
The Green Hills of Tyrol is in 2019 geschreven in opdracht van Jrena en Beat Knüsel ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van hun zoon, de Zwitserse eufoniumspeler Joel Knüsel. Ze verzochten Philip Sparke een werk te creëren dat geschikt zou zijn voor gebruik in een solowedstrijd, eventueel op basis van een Schotse of Ierse melodie. De componist opperde dat een ‘ouderwetse’ air varié misschien een bruikbaar idee kon zijn. Het werk volgt de gangbare formule van een thema met daarop vier variaties. De geschiedenis van de originele melodie is fascinerend, en hoewel deze nu bekend is als doedelzaklied, ligt de oorsprong eerder in Oostenrijk of Italië dan in Schotland. De melodie verschijnt als koor van Zwitserse soldaten in Rossini’s opera Willem Tell uit 1829, maar was daarvoor mogelijk een al bestaand Tirools volkswijsje. In 1854, tijdens de Krimoorlog, hoorde Pipe Major John MacLeod van het regiment 93rd Highlanders een band van het Sardinische contingent delen van de opera spelen in het kamp voor de Belegering van Sebastopol. Hij werd er aangenaam door getroffen en maakte een arrangement voor zijn doedelzakspelers dat hij The Green Hills of Tyrol doopte – als verwijzing naar Tells bezoek aan de Oostenrijkse streek Tirol in de opera. Sindsdien is het stuk wereldwijd populair geworden bij pipe bands, die het meestal A Scottish Soldier noemen. In 1961 werd het met de toevoeging van een songtekst een hit voor Andy Stewart.