1

Bossa de Brasil
Op zoek naar kleine Harmonie en Fanfare bezettingen. Peter Kleine Schaars ontwikkelde tijdens de eerst lockdown (2020) een serie Peter’s Compact Collection. Vlotte composities voor 12 blazers stemmen (in allerlei denkbare combinaties) aangevuld met enkel percussie partijen. Uiteraard zijn ze ook te spelen met volledig orkest. De composities hebben een pedagogische gedachte: in elke compositie staan een aantal ritmische cellen centraal… zo zijn de stukken niet alleen leuk om te spelen maar ontwikkelt het ensemble zich tevens op ritmisch gebied. Hier de eerste uit de serie: Bossa de Brasil
2

San Francisco Swing
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ontstond er een nieuwe golf van belangstelling voor de oude swing van de jaren dertig en veertig. Het epicentrum van deze swingrevival lag in de Amerikaanse staat Californië, met name in Los Angeles en San Francisco. Gebaseerd op de wetten van de oude swing – waarin elke beat een ternaire onderverdeling heeft – maar met meer hedendaagse klanken en harmonieën, componeerde Peter Kleine Schaars deze San Fransisco Swing. Door middel van het veelvuldig gebruik van de ritmische cellen 22, 23 en 24 in alle stemmen van deze compositie zal elk orkest, ongeacht de ervaring met swingmuziek, in staat zijn een swingende performance neer te zetten!
3

Nightlife in Paris
De schitterende shows in de Parijse Moulin Rouge spreken tot ieders verbeelding. Een klein maar spectaculair orkest vormde tientallen jaren een van de basisingrediënten in dit wereldwijd vermaarde variététheater. Met de eerste klanken van deze compositie van Peter Kleine Schaars wanen we ons meteen in de Franse hoofdstad. De musette brengt ons naar quartier Pigalle, de rosse buurt van Parijs, en als de deuren van de Moulin Rouge zich openen, horen we de herkenbare ritmieken van een hedendaagse disco: een combinatie van de ritmische cellen 8-4 en 3-14. Daarnaast is de compositie geaccentueerd met een veelvuldig en gevarieerd gebruik van ritmische cel 5. Uiteraard zijn de thema’s en begeleidingen evenredig verdeeld over alle stemmen.
4

San Francisco Swing
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ontstond er een nieuwe golf van belangstelling voor de oude swing van de jaren dertig en veertig. Het epicentrum van deze swingrevival lag in de Amerikaanse staat Californië, met name in Los Angeles en San Francisco. Gebaseerd op de wetten van de oude swing – waarin elke beat een ternaire onderverdeling heeft – maar met meer hedendaagse klanken en harmonieën, componeerde Peter Kleine Schaars deze San Fransisco Swing. Door middel van het veelvuldig gebruik van de ritmische cellen 22, 23 en 24 in alle stemmen van deze compositie zal elk orkest, ongeacht de ervaring met swingmuziek, in staat zijn een swingende performance neer te zetten!
5

San Francisco Swing
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ontstond er een nieuwe golf van belangstelling voor de oude swing van de jaren dertig en veertig. Het epicentrum van deze swingrevival lag in de Amerikaanse staat Californië, met name in Los Angeles en San Francisco. Gebaseerd op de wetten van de oude swing – waarin elke beat een ternaire onderverdeling heeft – maar met meer hedendaagse klanken en harmonieën, componeerde Peter Kleine Schaars deze San Fransisco Swing. Door middel van het veelvuldig gebruik van de ritmische cellen 22, 23 en 24 in alle stemmen van deze compositie zal elk orkest, ongeacht de ervaring met swingmuziek, in staat zijn een swingende performance neer te zetten!
6

San Francisco Swing
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ontstond er een nieuwe golf van belangstelling voor de oude swing van de jaren dertig en veertig. Het epicentrum van deze swingrevival lag in de Amerikaanse staat Californië, met name in Los Angeles en San Francisco. Gebaseerd op de wetten van de oude swing – waarin elke beat een ternaire onderverdeling heeft – maar met meer hedendaagse klanken en harmonieën, componeerde Peter Kleine Schaars deze San Fransisco Swing. Door middel van het veelvuldig gebruik van de ritmische cellen 22, 23 en 24 in alle stemmen van deze compositie zal elk orkest, ongeacht de ervaring met swingmuziek, in staat zijn een swingende performance neer te zetten!