Je bekijkt nu Nieuwe bandmuziek januari 2020

Nieuwe bandmuziek januari 2020

Er is weer veel mooie orkestmuziek verschenen. In deze blog een selectie voor Harmonie orkest.  Muziek van Bert Appermont,  Thomas Doss, Jan van der Roost, Kevin Houben en Philip Sparke. Van dromerige muziek tot muziek die zo snel gaat dat je je gordels goed moet vast maken.  Van gedragen muziek tot feestelijke muziek. Voor elk wat wils.

1

Visions

Uitgever: Beriato Music
Componist: Bert Appermont Moeilijkheidsgraad: 5

Bert Appermont: Visions (Harmonie)

Concert voor Altsaxofoon en Harmonie.
Bert Appermont wil met deze compositie de luisteraar meenemen in een droomachtige ervaring.

In elk van de vier delen (Absence, Caprice, Nocturne en The Return) wordt een droombeeld opgeroepen door middel van diverse ritmepatronen en speeltechnieken.

Gelet op de rol van de altsaxofoon is Visions een wervelende aanvulling op het saxofoonrepertoire.

2

Seatbelts Fastened!

Uitgever: De Haske Publications Componist: Jan v.d. Roost Moeilijkheidsgraad: 4

Seatbelts Fastened! (Harmonie)

Van het allereerste begin tot het eind zijn de vaart, de energie en de ‘drive’ in dit welluidende werk zonneklaar. Het wordt zonder meer duidelijk waarom voor Seatbelts Fastened! is gekozen: net als een vliegtuig gaat de muziek van start en verliest ze gedurende de vlucht niet aan tempo of intensiteit.

Het belangrijkste thematische materiaal wordt gekenmerkt door dalende en stijgende toonladders, waarmee de muziek verschillende registers verkent: hiervoor gebruikt Van der Roost diverse tonaliteiten en maatsoorten.

Dus riemen vast en geniet van de vlucht!

3

Orbis

Uitgever: Scherzando Music
Componist: Kevin Houben Moeilijkheidsgraad: 3 (4e divisie)

Kevin Houben: Orbis (Harmonie)

Orbis is het Latijnse woord voor de baan, het spoor of de kring. In dit geval refereert het aan de weg die drie orkesten zijn ingeslagen na hun samensmelting. De triomfantelijke opening verwijst naar de geschiedenis van de drie orkesten.

Dan volgt een heroïsch thema, de positieve kijk op de toekomst symboliserend. Een klein deel van het orkest speelt een mooie melodielijn in het middendeel. Langzaam maar zeker vergezellen de overige orkestleden dit kleine gezelschap totdat het gehele orkest zijn bijdrage levert: het orkest is compleet geworden!

Orbis: een prachtige verklanking van de samensmelting van drie orkesten!

4

March Prelude: Alnwick Town

Uitgever: Anglo Music Press
Componist: Philip Sparke Moeilijkheidsgraad: 3,5

March Prelude: Alnwick Town (Harmonie)

March Prelude: Alnwick Town werd geschreven in opdracht van de Alnwick Playhouse Concert Band (met Ray Thompson als dirigent) ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het orkest. Het werk opent majestueus, met vraag-en-antwoordfrasen tussen de verschillende secties, gevolgd door een sneller, marsachtig gedeelte – waarvan het hoofdthema de ritmes van het openingsmateriaal weerspiegelt.

Een bridgepassage met fragmenten voor de saxofoons en trompetten mondt uit in een nieuw thema, dat eerder legato van karakter is en wordt herhaald na een modulatie. De bridgepassage kondigt een reprise van het hoofdthema aan, waarna het openingsmateriaal opnieuw zijn opwachting maakt om het werk op bruisende wijze af te sluiten.

5

Hypernikon

Uitgever: De Haske Publications
Componist: Jan v.d. Roost Moeilijkheidsgraad: 4

Jan van der Roost: Hypernikon (Harmonie)

Het Griekse woord hypernikon betekent zoveel als ‘meer dan veroveraars’ – en More Than Conquerors is de lijfspreuk van het Gordon College in Wenham, Massachussets (VS).

Het eerste thema is gebaseerd op de noten die in de naam David Rox terug te vinden zijn. Na deze plechtige intrada wordt het tempo opgedreven en komt de mars op gang met feestelijke klanken. De triomelodie contrasteert mooi met dit alles: aan het slot wordt het openingsthema hernomen in een groots tutti.

6

Grande Fanfare

Uitgever: Mitropa Music
Componist: Thomas Doss Moeilijkheidsgraad: 3,5

Thomass Doss: Grande Fanfare (Harmonie)

Grande Fanfare is een krachtige fanfare voor een feestelijke gelegenheid! De kopersectie opent het werk en leidt naar een majestueuze hymne in het middengedeelte, geaccentueerd met subtiele versieringen in de trompetten.

De slotpassage ademt een waardige sfeer van grandeur, waarmee dit het perfecte stuk muziek is om elke speciale gelegenheid luister bij te zetten. Dit werk is geschreven voor de vijftigste verjaardag van Markus Achleitner, aan wie het tevens is opgedragen.